Näytetään tekstit, joissa on tunniste pupu - bunny. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste pupu - bunny. Näytä kaikki tekstit

lauantai 4. heinäkuuta 2015

Pupu ja mekko - The bunny and the dress

 Meillä on jänis. Poikanen. Se asuu tontillamme. Näin sen ensimmäisen kerran, kun menin (meinasin mennä) istuttamaan orvokkeja aiempien pupujemme haudalle, joka sijaitsee talomme takana olevassa männikössä. Pupu oli aivan laattakivien vieressä, sen suojaväri oli niin täydellinen, etten huomannut sitä kuin vähän ennen, kuin aioin ottaa lapion ja alkaa töihin. Se ei liikahtanutkaan. Jos olisin hindu, en tiedä, mitä ajatuksia päähäni olisi pälkähtänyt... Päätin siirtää kukkien istuttamisen toiseen aikaan ja poistuin paikalta napattuani valokuvan (aina kannattaa kulkea kännykkä taskussa).


We have a hare. A little one. He lives in our yard. I saw him at first time when I was going to plant some flowers to our backyard...
 Toisen kerran törmäsin jäniksenpoikaseen katseltuani ikkunasta myöhään illalla. Näin sen pomppivan etupihassa ja ajattelin koittaa, jos vaikka saisin siitä vielä kuvan. Avasin ulko-oven ja pupu loikkasi rappusillemme ihan nenäni eteen. Taas se jähmettyi patsaaksi, ja sitten hetken päästä pötki takaisin ruohikolle tai minne oli menossakaan.

Se on niin söpö! Miten voisin suojella sitä? Onko se tavannut meidän Lätty-pupumme ja päätellyt, että tämä on hyvä paikka asustaa? Minne se menee talveksi? Onkohan kukaan kesyttänyt jänistä, paitsi Vatanescu Kyrön romaanissa (ja sekin taisi olla citykani, tai olisi ollut, jos olisi ollut oikea tarina). Lienee jänönen kuitenkin onnellisempi luonnossa, oli sen elämä sitten pitkä tai lyhyt. Pohdin, myös, mikä onkaan luonnossa elävien pupujen odotettavissa oleva elinikä. Mikä on niiden yleisin kuolinsyy, kettu vai ankara talvi?

Täydellinen suojaväri!

 Jotta blogini alkuperäinen idea käsitöistä ei vallan katoaisi, kerron vielä kanimekosta. Siitä on varmasti pari talvea aikaa, kun maalasin nämä kanit pellavakankaalle. Tarkoitus oli tehdä mekko tai tunika, mutta projekti jäi kesken...

 Nyt kangas osui taas käsiini ja päätin ommella sen valmiiksi. Ehkäpä jäniksen poikanen tulikin kertomaan minulle, että ompele se mekko valmiiksi! 


 On aina vaikea päättää, miten tekisin pääntien, helman ja taskujen suut. Pitkään mietin vihreää vinonauhaa, jota minulla olisi ollut varastossa, mutta jotenkin se alkoi tuntua liian voimakkaalta pellavan ja harmahtavien pupujen rinnalla. Päädyin lopulta koristeompeleeseen vihreällä langalla. Vihreä symboloi tässä nurmikkoa, jolla puput hyppelevät.
 Kaneja helmassa.
Koekäytän mekkoa ja katson, miten tekstiilivärit pysyvät pesussa. Ehkäpä joskus teen toisenkin...

maanantai 19. heinäkuuta 2010

Uusi ruohonleikkurini - My new lawn mover


Merkki: kääpiöluppa
Malli: Pilvi
Ikä: 3 v.
Teho: 1-2 m2/pv
Polttoaine: lähinnä apilat ja voikukan lehdet
Muut toiminnot: kuoppien kaivuu, valitsee automaattisesti niin leikkuu- kuin kaivuupaikat.
Tärkein tehtävä: olla söpö!
Lätyn mielestä paras paikka kuumalla ilmalla on vanha telkän pönttö.

I´m sorry, You can´t have as cute lawn movers as I have!

tiistai 14. heinäkuuta 2009

Kesälomalla - On the Summer holiday


Neulominen on joskus yhtä jännää kuin formulakisat. Kun maali alkaa jo häämöttää, huomaat, että bensa (lanka) on lopussa. Jäljellä on enää 30 k(i)errosta, kun se loppuu. Pakko lähteä varikolle (lankakauppaan). Eli ei mitään valmista, kunhan vaan laitan muutaman kesäisen kuvan.

Joka kesä on pakko ottaa kuva päivänkakkaroista.


Mansikoita kakussa..
..ja heinänkorressa..

..ja pipossa.


Tämä on se 109-silmäinen, josta aiemmin mainitsin. Siinä on edelleen 109 silmukkaa.


Ja lopuksi vielä kuva Rusetista. Pupu pelästyi pahan kerran, kun kävi viime vuotisessa kesäasunnossaan ja sen olikin vallanneet ampiaiset. Hurjan spurtin jälkeen se tuli terassille huilaamaan ja hetken päästä se tepsutteli taas ihan muina pupuina. Ilmeisesti ampparit eivät olleet ehtineet pistää. Muutoin kesäpäivät sujuivat rauhallisesti.

perjantai 15. toukokuuta 2009

Kesäpusero - Summer blouse

Hiihtolomalla aloitettu neule on valmis. Helman rullautumiselle täytyy vielä tehdä jotain.
Malli: Novita kevät 2007 lähes mallinmukainen, kerrankin.
Lanka: Novita Tennesee väri 610 n. 300 g.
Puikot: 2,5 mm pyöröt, jotta lanka ei käytössä venähtäisi yhtä paljon kuin yleensä.
On the skiing holiday started knit is ready. The model is from Novita spring 2007.
Oli kaunis kesäinen päivä, Rusetti pääsi luvan kanssa kirmailemaan vapaasti pihassa ja taisi tykätä. Ihanaa, kun pupun ruoat kasvavat jo omassa pihassa: voikukat, apilanlehdet ja piharatamot. Pupu alkoi olla jo aika kyllästynyt jäävuorisalaattiin..
It was lovely summer day and our bunny had good time jumping in the yard

torstai 23. lokakuuta 2008

Pupun valjaat - Bunny´s harness


Ompelin jokin aika sitten Rusetille valjaat. Vasta tänään pääsimme testaamaan niitä ulkona, koska totuteltiin pupua ensin sisätiloissa valjaisiin.


I sewed few days ago a harness for Rusetti. Today we were testing them.


Näin siinä kävi.
Pupu meni ladon alle, enkä minä mahtunut mukaan. Valjaat olivat liian väljät, pupu pääsi vapaaksi. Tiesin kyllä, että ne olivat mahan alta aivan liian väljät, mutta arvelin, että ne olisivat pysyneet päällä.. Malli vaatii lisää tuotekehitystä.


That´s how we managed. Bunny went under the wood shed, but I was too big there..harness were too loose and the bunny got free. I must little develop the model.

tiistai 16. syyskuuta 2008

Pupu karkuteillä - Bunny was running away


Pupumme oli yöllä kipannut vessansa ylösalaisin, en tiedä, mikä ongelma sillä oli ollut. Nostin pupun ulkoaitaukseen siksi aikaa, kun siivosin sen sisähäkin. Rusetin mielestä idea oli tyhmä ja niinpä se loikkasi sieltä pois kun en ollut näkemässä. Hetkeen en löytänyt sitä mistään, ja pelkäsin sen olevan syömässä naapurien porkkanat (no, en ole varma, onko niillä porkkanamaata), mutta sitten huomasin pupun vuorimännyn sisällä. Sieltä se viipotti toisen puun alle ja lopulta kiersi kaikki mahdolliset pensaat ja puut päätyen autokatokseen. Sieltä sain houkuteltua sen omenan kanssa sisälle. Nyt se on ihan väsähtänyt rankan aamulenkin jälkeen.



Tänä vuonna omenat ovat punaisia ja makoisia! Ja niitä on paljon.

This year apples are red and delicious!






lauantai 16. elokuuta 2008

Kokoa Rusetti!

"bunny Jigsaw Puzzle"

Ps. Joo, voishan sitä jotain järkevämpääkin tekemistä näin lauantaina keksiä, vaikkapa siivota..

Miksi kuvaan mieluummin käsitöitä.. Why I prefer take pictures about handicrafts..


"En ehdi nyt poseerata."
"I have no time for picture-taking."


"Otitko kuvan jo?"
"Did you take the photo?"


"Täytyykö hymyillä?"
"Do I must smile?"

maanantai 21. heinäkuuta 2008

Ulkoilutan pupua ja käsitöitä

Kierrettyäni noin kolme puutarhamyymälää löysin vihdoin lehtikompostoreja. Yhdistämällä kaksi sain pupulle oivan aitauksen. Rusettia ei voi jättää vahtimatta ulos, koska aitaus on kuitenkin melko hutera ja helppo pupun mennä yli tai ali. Niimpä varasin mukaan myös tuolin ja käsityökassin.
Ruoho on perinteisesti vihreämpää aidan tuolla puolen ( ja apilat maukkaampia).
Vai onko oma pahvilaatikko sittenkin turvallisin paikka avarassa maailmassa?
Ja hiukan tuli leikattua tytön vanhoja sukkahousuja uusiokäyttöä varten. Siitä enemmän myöhemmin, jos projekti etenee.

sunnuntai 13. heinäkuuta 2008

Rusetti


Tässä se nyt vihdoin on! Kotimme uusi asukas. Rusetti muutti meille eilen ja aika on mennyt tutustuessamme toisiimme. Pupu on rodultaan ranskanluppa ja ikää sillä on reilu kolme kuukautta eli se tulee vielä kasvamaan aika paljon. En ole koskaan nähnyt "livenä" täyskasvuista ranskanluppaa, joten innolla odotan minkä kokoinen siitä mahtaa tulla.
Vuorokauden kokemuksella näyttää siltä, että vain tuore ruoka kelpaa. Rehupellettikippa on nakattu ympäri jo monesti, eikä kuivattu heinäkään oikein näytä innostavan. Sen sijaan voikukan lehdet, apilat ja piharatamon lehdet kani puputtaa heti. Mies sanoi ihmetellessäni asiaa, että kumpaa itse söisit, kuivattua vai tuoretta..